המדריך שלכם לאיסטנבול - כל מה שצריך לדעת

נוף איסטנבול
איסטנבול היא העיר הגדולה ביותר בטורקיה ומרכז תרבות, כלכלי ותיירות מרכזי. היא ממוקמת על מיצר הבוספורוס המהווה גבול טבעי בין אירופה לאסיה. עם היסטוריה עשירה ותרבות תוססת, לאיסטנבול יש מה להציע לכולם.
טיסות לאיסטמבול יוצאות באופן סדיר מיעדים שונים בעולם סביב השעון. איסטמבול מצליחה לעודד עוד ועוד תיירים להגיע לנפוש בה בעיקר בזכות דילים לאיסטמבול הנחשבים לאטרקטיביים במיוחד.

הנה מדריך מקוצר לכל מה שצריך לדעת על איסטנבול

הגעה לאיסטנבול

באיסטנבול יש שני שדות תעופה עיקריים: נמל התעופה הבינלאומי של איסטנבול אטאטורק, ונמל התעופה איסטנבול סביהה גקצ'ן. שני שדות התעופה מקושרים היטב לעיר באמצעות תחבורה ציבורית ושירותי מוניות. איסטנבול נגישה בקלות גם ברכבת, באוטובוס או ברכב מחלקים אחרים של טורקיה. חבילות נופש לאיסטמבול בדרך כלל מובילות את התיירים לאחד משדות התעופה עם ההגעה לאיסטמבול.

תחבורה ציבורית

מיצר בוספורוס מחלק את העיר לשני חלקים, לכן מעבורות ואוטובוסים ימיים הם חלק מאמצעי התחבורה של איסטנבול והשימוש בהם הוא חוויה תיירותית בפני עצמה. בנוסף לתחבורה הימית במיצר יש באיסטנבול את המרמרי שהיא מערכת רכבות שנוסעת מתחת לים מרמרה ומחברת גם היא בין הצד האירופאי לאסיאתי.
בעיר עצמה יש מערכת תחבורה ציבורית יעילה, הכוללת אוטובוסים, חשמליות והמטרו של איסטנבול, שהוא דרך נוחה להתנייד בעיר, עם קווים המכסים חלק גדול מהעיר. אינסטבול קארט הוא כרטיס כולל לתחבורה הציבורית וניתן להסתובב ולטייל באמצעותו בקלות.

מזג האוויר באיסטנבול

באיסטנבול יש אקלים ים תיכוני, עם קיץ חם ויבש, וחורף מתון ורטוב. העיר חווה רמת לחות גבוהה בשל מיקומה על מיצר הבוספורוס.
בקיץ, הטמפרטורות באיסטנבול יכולות להגיע עד 32 מעלות צלזיוס או יותר, עם לחות גבוהה. הקיץ הוא גם העונה היבשה ביותר, עם מעט משקעים.

בחורף, הטמפרטורות באיסטנבול היא בממוצע סביב 10 מעלות צלזיוס, עם גשם ושלג מדי פעם. העיר אינה חווה טמפרטורות קיצוניות או שלג כבד, אך יכול להיות קר ולח לפעמים.

הזמן הטוב ביותר לבקר באיסטנבול תלוי כמובן בהעדפה אישית. הקיץ הוא זמן טוב לבקר בה אם רוצים ליהנות מהחופים ומפעילויות החוץ של העיר, בעוד שהחורף הוא זמן טוב אם רוצים לחוות את האטרקציות התרבותיות. המחירים נמוכים יותר ולעיתים אף אפשר ליהנות מהעיר כשהיא מושלגת. אביב וסתיו הן עונות טובות לבקר בה משום שמזג האוויר מאוזן יותר. באביב נעים וחמים ואילו בסתיו מתחילה הקלה משמעותית לעומת חום הקיץ.

איסטנבול

אילו מקומות אסור לפספס באיסטנבול?

איה סופיה

היא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ואחד מציוני הדרך האייקוניים ביותר של איסטנבול. מסגד זה, שהיה בעבר קתדרלה, הוא יצירת מופת של אדריכלות ביזנטית וכולל פסיפסים וציורי קיר מדהימים.

המסגד הכחול

המסגד הכחול הוא עוד נקודת ציון אייקונית באיסטנבול ואחד המסגדים המפורסמים ביותר של העיר. הוא ידוע בחללי הפנים המדהימים שלו עם אריחים כחולים ומאפיינים ארכיטקטוניים מרשימים.

הבזאר הגדול

הבזאר הגדול הוא אחד מהשווקים המכוסים הגדולים והעתיקים בעולם. זהו יעד חובה לכל מי שמתעניין בקניות ורוצה לחוות את התרבות התוססת של העיר.

ארמון טופקאפי

ארמון טופקאפי הוא מתחם רחב ידיים שהיה בעבר מקום המגורים העיקרי של הסולטנים העות'מאניים. כיום זהו מוזיאון מרהיב ומציע מבט מרתק על ההיסטוריה והתרבות של האימפריה העות'מאנית.

מיצר הבוספורוס

מיצר הבוספורוס הוא מיצר המפריד בין אירופה לאסיה ומהווה מאפיין מרכזי של איסטנבול. אחד מהדברים המעניינים לעשות זה לצאת לסיור בסירה במיצר כדי לראות את חוף הים המדהים של העיר ואת ציוני הדרך מנקודת מבט אחר.

חמאם טורקי

אי אפשר לבקר באיסטנבול מבלי לחוות חמאם טורקי. מעבר לכך שזוהי חוויה מדהימה לגוף, זו אחת מהדרכים האותנטיות ביותר לומר שביקרתם בטורקיה. חמאם קיליק פאשה הוא מהמפורסמים ביניהם. זהו חמאם נעים נקי ומפנק. שנמצא במבנה מהמאה ה-16. חשוב לדעת שיש שעות נפרדות לגברים ולנשים. מומלץ לקבוע ביקור מראש.

מוזיאון הארכיאולוגיה הגדול

לאוהבי היסטוריה, יש במוזיאון אוסף מרשים מהעבר של המזרח התיכון בכלל, וטורקיה בפרט. ניתן למצוא שם גם פריטים מארץ ישראל. במוזיאון יש סרקופגים, קברים ופריטי אמנות איסלמית.

איסטנבול

מה יכולים אוהבי אוכל לעשות באיסטנבול?

איסטנבול היא עיר בעלת מסורת קולינרית עשירה, ואילו שטעמו אוכל טורקי בארץ יודעים שהוא עשיר מאד בתבלינים בטעמים ובסוגי מנות. אך אין כמו לטעום מהמקור.

שווקים המקומיים

איסטנבול היא ביתם של שווקים מקומיים שוקקים רבים שבהם ניתן למצוא תוצרת טרייה, תבלינים ומרכיבים אחרים המשמשים את המטבח הטורקי המסורתי. שיטוט בשווקים אלה הוא דרך מצוינת לקבל תחושה של תרבות האוכל המקומית ולנסות טעמים חדשים. הזכרנו למעלה את הבאזר הגדול אך לא לפספס את הבאזר המצרי או שוק הדגים ולא לוותר על בזאר התבלינים שנמצא בסמוך לבזאר הגדול.

מסעדות אותנטיות

בעיר יש מגוון רחב של מסעדות המגישות מנות טורקיות מסורתיות. 
מסעדת אסמלי קאוויט שהיא בעצם מעין טברנה טורקית בה מגישים אוכל טורקי אותנטי. הכתובת Asmalı Mescit Str. No 16, Beyoglu, Istanbul; מסעדת נאולוקל שמגישה מנות טורקיות מסורתיות כתובת המקום: SALT Galata, Bankalar Avenue, Karakoy, Istanbul ויש עוד.

לקחת שיעור בישול

בתי ספר רבים לבישול באיסטנבול מציעים שיעורים המלמדים איך להכין מנות טורקיות מסורתיות. ולאוהבי האוכל הטורקי שאין להם סבתא שבישלה בבית, יש אפשרות ללמוד לטעום ולהתאהב.


איסטנבול



 

טיסות אטרקטיביות במחיר מפתיע שכדאי לבדוק: