מוסקבה: כנסיות ומנזרים

טיסות למוסקבה יפגישו אתכם עם עיר בה לכנסיות ולמנזרים היה חלק משמעותי בעיצובה. חלק מכנסיות הוקמו כסמל לניצחונות מפוארים של העם הרוסי במהלך ההיסטוריה וחלק מהמנזרים הוקמו על מנת להוות מבצרים שיגנו על העיר מפני פלישה.
הדת, ששיחקה תפקיד מרכזי לאורך כל ההיסטוריה של העיר, ממשיכה להוות גורם משפיע, מרכזי ודומיננטי גם בימינו. כיום, רבים מהכנסיות, הקתדרלות והמנזרים הנמצאים ברחבי מוסקבה, הפכו לאתרי תיירות פופולאריים במיוחד, לצד שאר מקומות הבילוי במוסקבה. המבנים המרשימים, כיפות הזהב הייחודיות והסיפורים ההיסטוריים הנמצאים בכל אחד ואחת מהמנזרים והכנסיות, הופכים את הסיור בהם לחוויה תיירותית מהמעלה הראשונה, וחלק בלתי נשכח מהחופשה במוסקבה. לא משנה באיזה בית מלון במוסקבה תשהו, תמיד תוכלו לצאת ולטייל בשלל כנסיות ומנזרים.
בכתבה הבאה ריכזנו עבורכם מספר כנסיות ומנזרים בולטים בעיר, הידועה גם בשם "עיר כיפות הבצלים" בגלל אותן כיפות זהב הניצבות בראש הכנסייה ומזכירות בצורתן את ירק הבצל.
תמונת נוף במוסקבה
תמונת נוף בלונדון

כיכר הקתדרלות

הכיכר המרכזית של מתחם הקרמלין המפורסם. הכיכר הוקמה במהלך המאה ה-15, ומאז ועד היום היא מהווה מקום מפגש בו נערכים טקסים דתיים רבים. את הכיכר מקיפות 3 קתדרלות, 2 כנסיות וארמון אחד:

קתדרלת העלייה לשמיים

החשובה ביותר בקתדרלות מוסקבה. הקתדרלה נבנתה בתחילת המאה ה-14 בהוראתו של הצאר איוון הראשון. בסוף המאה ה15, בשל רעידת אדמה חזקה, ניזוק המבנה והתמוטט כליל, ועל פי הוראות של הצאר איוןן השלישי, נבנתה הכנסייה מחדש, על פי הסגנון הרוסי –ביזנטי המסורתי. כיום, משמשת הקתדרה בעיקר כמוזיאון, אך טקסים דתיים עדיין מתקיימים בו בעיקר במהלך חג הפסחא.

קתדרלת המלאך מיכאל

כנסייה נוספת הממוקמת במתחם כיכר הקתדרלות בקרמלין. הקתדרלה בנויה בסגנון הרנסאנס, והיא מעוטרת בפרסקאות. הכנסייה הוקמה בתחילת המאה ה-16, במתחם בו הופיעה כנסייה קודמת שנבנתה במאה ה-14. בתוך המתחם נמצאים כ-54 קברים של נסיכי מוסקבה וצארים.

קתדרלת הבשורה

קתדרלה שנבנתה בסוף המאה ה-15. הקתדרלה משופעת בגגות בצורה כיפה, דלתות ברזונה מצופות זהב, חדרי מבוא מהן יוצאים צריחים וכיפות זהב,ציורי קיר ועוד.
כמו כן, תמצאו בכיכר הקדתרלות שבקרמלין גם את "כנסיית 12 השליחים" וגם את "כנסיית הודרת הגלימה" המשמשים כיום כמוזיאונים לחפצי דת ואומנות דתית.

כנסיות בכיכר האדומה

הכיכר האדומה היא ללא ספק הכיכר המפורסמת ביותר במוסקה. הכיכר שנבנתה בסוף המאה ה-15 נחשבת עד היום לכיכר המרכזית של מוסקבה ורוסיה כאחד. אורכה של הכיכר הוא כ-700 מטרים, והוא מאכלס 2 מבני דת חשובים ומרכזיים בעיר:

כנסיית ואסילי הקדוש

כנסייה ייחודית הממוקמת בקצה המזרחי של הכיכר האדומה. הכנסייה נקראת על שמו של וסילי-קדוש נוצרי הטמון בתוכה, והיא בנויה מ-9 כיפות בגדלים ובגבהים שונים, היוצאים מאותו מבנה. המבנה הייחודי של הקתדרלה הפך אותה לאחד מסמליה המוכרים ביותר של מוסקבה ולאתר תיירות דומיננטי ופופולארי בעיר.

קתדרלת קאזאן

כנסייה הממוקמת באזור הצפוני של הכיכר האדומה. המבנה המקורי של הקתדרלה הוקם באמצע המאה ה-17, ובתחילת המאה ה-20 הוא נהרס כליל, ונבנה שוב מחדש (על פי העתק מקורי) בסוף אותה מאה. מראה הנוכחי של הקתדרלה מעוצב בצבעי אדום, לבן וזהב, כאשר בפינה הצפונית של המבנה ממוקם מגדל פעמונים.

הקתדרלה של ישו המושיע

הכנסייה הנוצרית הגבוהה ביותר בעולם והגדולה ביותר במוסקבה. הכנסייה היא למעשה תעתיק מקורי של הכנסייה המקורית שנבנתה במהלך המאה ה-19. עם עליית סטלין לשלטון, נהרסה הכנסייה ובמקומה הוקמה בריכת השחייה הגדולה בעולם. בשנות ה-90 של המאה ה-20, עם נפילת השלטון הקומוניסטי, קיבלה הנצרות היתר לבנות מחדש את הכנסייה. הכנסייה בנויה משיש וברונזה, ואת כיפת הכנסייה ניתן לראות מכל מקום במרכז העיר מוסקבה. הכנסייה נפתחה מחדש בשנת 2000, ומאז ועד היום היא משמשת תפקיד מרכזי בקרב הנוצרים בעיר, וכאתר תיירותי פופולארי.

מנזר דנילוב DANILOV MONASTERY

המנזר העתיק ביותר ברוסיה, נבנה עוד במאה ה-13. המנזר הוקם בעיקר לצרכי הגנה מפני פלישות על העיר ופחות למטרות דת ובמקום התחוללו קרבות רבים. במאה ה-14 ננטש המנזר ורק לאחר כ-200 שנה חזר להיות פעיל מבחינה דתית. מבנה המנזר צבוע לבן ובראשו ניצבת כיפה ירוקה. בתחילת המאה ה-20, עם מהפכת הבולשביקים, נסגר המנזר ורוב חפצי הדת והאמנות שהיו במקום נעלמו. המנזר שב לפעילות בשנת 1983 ולמתחם נוספו מספר מבנים חדישים.

מנזר איבנובסקי IVANOVSKY CONVENT

מנזר עתיק שהוקם במהלך המאה ה-16, והוא מעוצב בסגנון גותי עתיק. המנזר ממוקם ברובע האוקראיני של מוסקבה, ולאורך שנים רבות הוא שימש כמקום מאסר לרוזנים ואנשי אצולה שנעצרו בעוון עבירות שונות. במהלך תקופת השלטון הקומוניסטי, המנזר נסגר לפעילות דתית והמתחם הוסב למטרות בית ספר להכשרת שוטרים. בסוף המאה ה-20, שב המנזר לרשותה של הנצרות האורתודוקסית, ומאז ועד היום נעשים פעולות המשיבות את המנזר לפעילות.

מנזר אנדרוניקוב ANDRONIKOV MONSTERY

מנזר הממוקם על הגדה המזרחית של נהר היאוזה. המנזר, כמו מנזרים רבים ברחבי מוסקבה, נבנה לצרכי הגנה מפני פלישות. המנזר הוקם במהלך המאה ה-14, ועד למהפכה הקומוניסטית בתחילת המאה ה-20 הוא תיפקד כמרכז רוחני, תרבותי ואמנותי כאחד. עם עליית השלטון הקומוניסטי ברוסיה, המנזר נסגר, והוא שב לפעילות רק בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת. כיום, משמש מתחם המנזר כמוזיאון לאמנות מהמאה ה-15, ה-16 וה-17.

מנזר נובודביצ'י NOVODEVICHY MONASTERY

מנזר ומתחם קבורה הממוקם בפרפר דרומי של העיר מוסקבה. המנזר הוקם במהלך המאה ה-16, ומאז ועד היום הוא שומר על המבנה המקורי שלו. המבנה כולו צבעו בצבעי לבן-אדום, וכיפותיו מעוטרות בזהב. המתחם נמצא בתוך אזור ירוק המעניק אווירה פסטוראלית וייחודית, ומסביב למבנה נמצאים מספר קברים של אישים חשובים מכל תחומי החיים ברוסיה. בתחילת המאה ה-20 המנזר נסגר בהוראת השלטון הקומוניסטי ורק במהלך המאה הוא הושב לפעילות על ידי הקהילה הנוצרית האורתודוכסית ברוסיה. כיום, המקום משמש כמרכז מבקרים ומתחם תיירות פעיל.

מנזר דנסקוי DANSKOY MONASTERY

מנזר נוסף שהוקם לצרכי הגנה על הער. מסביב למתחם המנזר הוקמו חומות רבות העומדות על תילן עד ימינו. המנזר הוקם במאה ה-16, ובסוף המאה ה-18 הגיע לשיא שגשוגו וחשיבותו הדתית, התרבותית והאמנותית כאחד, באותן שנים, נחשב מתחם המנזר לאתר קבורה פופולארי בקרב אנשי אצולה. שריפה שפרצה באזור באמצע המאה ה-20 הובילה לשריפתו של המנזר והוא נהרס באופן כליל, אך חודש ונבנה מחדש לאחר מספר שנים. כיום, הוא משמש כמוזיאון לארכיטקטורה רוסית המציגה שרידים של מבנים מתקופות שונות בהיסטוריה.

INTERCESSION AT FILI

כנסייה מרהיבה הממוקמת באזור המערבי של מוסקבה. הכנסייה הוקמה במהלך המאה ה-17 והיא נחשבת לאחת מיצירות המופת האדריכליים בסגנון הבארוק. מבנה הכנסייה עשוי משכבות וכיפת המבנה עשוי זהב טהור. עם פלישת נפוליאון למוסקבה, הופסקה הפעילות הדתית במתחם, והכנסייה הוסבה לצרכי מסחר שונים. כיום, משמשת הכנסייה (הממוקמת בכפר פילי) משמשת כמרכז תרבותי בו מתקיימים קונצרטים ומוצגים בו תערוכות שונות בנושאי דת.
מתחמי הכנסיות, המנזרים והקתדרלות במוסקבה הם ללא ספק חוויה אדריכלית המספקת לכם הצצה אל ההיסטוריה המפוארת של העיר. ברוב הכנסיות מותרת הכניסה לצרכי תיירות, ובמקום פועלות חנויות מזכרות, סיורים מודרכים ועוד. זה הזמן להכיר את ההיסטוריה המפוארת של מוסקבה במסגרת מסע אל מרכזי הדת והתרבות הנמצאים בכל רחבי העיר. חפשו דילים למוסקבה ולא תתאכזבו.