ברצלונה בעקבות גאודי

תמונת נוף ברצלונה
טיסות לברצלונה ייקחו אתכם אל יצירותיו של אנטוני גאודי - אדריכל-יוצר קטאלוני שהתפרסם בעיקר בזכות סגנונו הייחודי שעד עצם היום הזה זוכה להערכה עצומה בקרב אדריכלים, יוצרי אומנות ופשוטי העם כאחד. "סגנון גאודי" הוא סגנון אדריכלי ייחודי הנקרא על שמו של האומן והיוצר, אשר את כל חייו האומנותיים הוא הקדיש לברצלונה –בירת חבל קטלוניה.
 
אנטוני גאודי נולד אומנם בעיר ראוס שבחל קטלוניה, אך מייד לאחר סיום לימודיו בבית הספר לארכיטקטורה שבברצלונה הוא החליט להשתקע בעיר ולהקדיש לה את כלל יצירותיו. ברחבי ברצלונה תוכלו למצוא מספר רב של מבנים ואתרי תיירות שתוכננו, עוצבו ואף יוצרו על ידי האומן הנודע. דילים רבים לברצלונה כוללים סיורים וטיולים תיירותיים הכוללים גם ביקור באתרים של אנטוני גאודי
 
אומנם, בתחילת דרכו, סגנונו הייחודי והמהפכני של גאודי לא היה אהוד במיוחד על תושבי ברצלונה ואף זכה ללא מעט ביקורות בקרב תושבי העיר. אך עם השנים, ההערכה ליצירותיו הפכה וגברה, וכיום כל תושבי העיר מעריכים וגאים ביצירותיו של האומן שחלק נכבד מהאטרקציות בברצלונה, אתרי התיירות המפורסמים והבולטים ביותר בברצלונה הם פרי יצירותיו. חבילות נופש לברצלונה כוללות כמעט תמיד סיורים וביקורים במגוון האתרים של גאודי. קחו בחשבון שיש לא מעט בתי מלון בברצלונה המארגנים סיורים כאלה והם מתאימים מאוד לחופשה משפחתית מהנה בברצלונה. אז בין מסעות הקניות בברצלונה ובין המסיבות התוססות של חיי הלילה בברצלונה אתם מוזמנים ליהנות ממסע אותנטי ברחובותיה של העיר בעקבות האמן הנודע גאודי.
 
בשורות הבאות נצא למסע אומנותי ותיירותי מרתק ברחבי ברצלונה בעקבות יצירותיו הרבות של אנטוני גאודי, שחלק גדול מהם הפכו לאייקונים מרכזיים בתעשיית התיירות בעיר.
 
תמונת נוף ברצלונה         תמונת נוף ברצלונה
 
 

ארמון גואל PALAU GUELL

אחד המבנים המרשימים ביותר שנבנו על ידי גאודי ברחבי ברצלונה. הארמון נבנה לצרכי מגורים של פטרונו העיקרי של גאודי, הגביר אאוסבי גואל. האתגר המרכזי שעמד בפני גאודי היה לייצר מבנה מגורים מרשים ומפואר על שטח קטן יחסית. הארמון נבנה לגובה של 6 קומות, ובאמצעות תאורה מלאכותית, מבנה גג קמור וארובות מעוצבות הוא הצליח להעמיד ארמון פאר שעד היום (יותר ממאה שנה לאחר בנייתו) נחשב לאחד המבנים המרשימים והיפים ביותר בברצלונה.
 

פארק גואל PARC GUELL

הפארק המפורסם ביותר בברצלונה היה מיועד בעת הקמתו לצרכי מגורי יוקרה של עשירי חבל קטלוניה. הפארק כולו תוכנן ועוצב על ידי אנטוני גאודי בשנים הראשונות של המאה ה-20. מכיוון שההתעניינות הנדל"נית בקרב עשירי קטלוניה הייתה דלה, הוחלט להפסיק את בניית מבני המגורים לאחר השלמת 3 מבנים בלבד.
באחד מהמבנים התגורר אנטוני גאודי עד למותו ומאמצע המאה ה-20 הוא משמש כמוזיאון מקומי למגוון יצירותיו של האומן.
לאחר עצירת התכנון לשכונת היוקרה במקום עסק גאודי בהמשך הפיתוח הסביבתי בפארק והתוצאה מרהיבה ומרשימה כאילו לקוחה מספר אגדות ילדים. ברחבי הפארק שבילים ומדרגות המעוטרים באינספור יצירות קרמיקה ופסלים של האומן ותלמידיו. כ-200 מדרגות יובילו אתכם אל אחת מנקודות התצפית המרשימות ביותר בפארק המאפשרים לכם לחזות ביופייה של ברצלונה.
 
בשנות ה-80 של המאה ה-20 הוכרזו ארמון גואל ופארק גואל כאתרי מורשת בינלאומי על ידי ארגון אונסק"ו.
 

פנסי הרחוב בכיכר ריאל

פנסי הרחוב המעטרים את כיכר ריאל בעיר נחשבים לאחת העבודות הראשונות של היוצר. עם סיום לימודיו בשנת 1878, תיכנן אנטוני גאודי את פנסי הרחוב המרשימים של כיכר ריאל שעד היום משמשים כקישוט אומנותי מרהיב לכיכר המפורסמת.
 

בית קאלווט CASA CALVET

בית קאוולט שוכן ברובע אשאמפלה ובו התגוררה אצולת הממון של ברצלונה בתחילת המאה ה-20. אנטוני גאודי תכנן את חזית הכניסה לבית המושפעת מאמנות הבארוק ובמרפסות עגולות. כמו כן, גאודי תכנן את קשתות המבנה, רהיטי הבית ואף היה אמון על עיטורי הסורגים במבנה. בשנת 1900 זכה גאודי בפרס עיריית ברצלונה למבנה היפה ביותר, פרס זה הינו היחיד בו זכה לאורך כל שנות פעולתו כיוצר, אדריכל ואומן.
 

כנסיית המשפחה הקדושה TEMPLE DE LA SAGRADA FAMILIA

כנסיית המשפחה הקדושה היא ללא ספק גולת הכותרת של ברצלונה והמפורסמת ביותר ביצירותיו של גאודי. כנסייה זו החלה את בנייה בשנת 1882 וכשנה לאחר מכן עברה לאחריותו של גאודי. הבנייה הופסקה מעת לעת לצרכי מימון המיזם המפואר והמרשים, וגם היום, יותר ממאה שנה לאחר תחילת הבנייה הושלמו רק כחצי מתכניות הבנייה המקוריות של גאודי.
 
לכנסייה המשפחה הקדושה תוכננו כ-12  צריחים, שכיום בנויים בפועל רק 8 מתוכם. הצריח המרכזי מתנשא לגובה של 170 מטר וחזיתות המבנה המרשים מעוטרים באינספור סמלים דתיים ועיטורים שונים. כיום, הפך המבנה (שבנייתו ממשיכה בכל רגע) לאתר תיירות מבוקש ופופולארי בברצלונה. בתוך המבנה תוכלו לטפס בגרם המדרגות המתפתל של הכנסייה וליהנות מנוף מרשים הנשקף מכל עבר. במרתף הכנסייה פועל מוזיאון המציג תכניות מבנה מקוריות של גאודי לצד סרטון המתאר את כל שלבי הבנייה מסוף המאה ה-19 ועד היום.
 

בית באטלו CASA BATLLO

בית באטלו נחשב לאחד מהפנינות המרשימות ביותר של גאודי. הפנייה אל גאודי התבצעה על ידי עשירי טקסטיל שהמבנה היה ברשותכם. הם פנו אל גאודי במטרה להרוס ולהקים מבנה מחודש במקום. גאודי החליט בצעד נועז שאין כל צורך להרוס את המבנה הקיים אלא רק להוסיף עליו, וכאן יצאה לדרך אחת מעבודותיו המרשימות והנועזות ביותר של האומן.  דמיונו העשיר והלא שגרתי של האומן העניקו חזית מרשימה ומיוחדת למבנה, נוספו חצרות ומרתפים ייחודים למבנה ונעשתה עבודה יצירתית במיוחד בגגות המבנה ובעיטורי המרפסות הרבים של הבניין.
כיום, משמש הבית כבית פרטי למגורים ולא ניתן לקיים במקום סיורים מודרכים, אך חובה להתבונן בעיצובו החיצוני המרשים והנועז של המבנה על מנת להבין את גודל גאונותו של גאודי.
 

פארק סיוטאדלה PARC DE LA CIUTADELLA

פארק סיוטאדלה תוכנן אומנם על ידי אדריכלים אחרים, אך חדי העין וחובבי סגנונו הייחודי של גאודי יוכלו למצוא ברחבי הפארק את חותמו האומנותי של היוצר. הפארק תוכן בשנת 1870, ובעת ההיא גאודי היה סטודנט לאדריכלות וכחלק מעבודותיו הסטודנטיאליות השתתף גאודי בתכנון שער הכניסה ומפל המים המאלכותי. כיום, מהווה פארק סיוטאדלה כמרכז תיירות ותרבות שוקק חיים בברצלונה.
 

בית מילה CASA MILA

אחד המבנים המוכרים והידועים ביותר של האומן גאודי. עם השלמת בנייתו זכה המבנה לכינוי המעליב "המחצבה" על ידי חלק גדול מתושבי העיר שלא אהדו במיוחד את יצירותיו של גאודי, במשך השנים היחס המזלזל הפך להערצה לאומן, אך תואר הכינוי נותר בעינו, ועד היום רבים מתושבי ברצלונה מכנים את המקום "המחצבה".
הבניין תוכנן ונוסד בין השנים 1906-1910 והוא מתאפיין במוטיב הגל הידוע כסגנונו הייחודי של גאודי. המבנה נישא לגובה של 6 קומות מגורים והוא מאוכלס בשתי חצרות מעגולות. כיום, הקומה הרביעית במבנה משמשת כמוזיאון ליצירותיו השונות של גאודי ובקומה זו בוצעו עבודות שחזור רבות על מנת להציג בפני התיירים והבקרים הרבים במקום את סגנונו הייחודי של האומן.
 
מבנה זה הוכרז על ידי אנוסק"ו כאתר מורשת בינלאומי וזוכה לאלפי תיירים מדי חודש היוצאים לגלות את ברצלונה בעקבותיו של האומן הייחוד- גאודי.
 

גאודי לאחר מותו

אנטוני גאודי נפטר בשנת 1926 בנסיבות טרגיות, כאשר חשמלית הובילה לדריסתו ולמותו הטרגי לאחר מספר ימים. לאחר מותו התגלו מספר תכניות בנייה שתכנן והגה בשנותיו האחרונות. כיום, העיר ברצלונה בפרט וחבל קטלוניה בכלל מעריצים ומקדשים את שמו של גאודי באינספור פעולות התורמות רבות לענף התיירות המקומי.
כמו כן, מתכננת עיריית ברצלונה להשיק את מבנה הכנסייה של המשפחה הגדולה בשנת 2026 ולציין כ-100 שנה לפטירתו של האומן והיוצר המזוהה ביותר עם העיר.  




 

טיסות אטרקטיביות במחיר מפתיע שכדאי לבדוק: